АРХИТЕКТ СОФИЙСКИ: 150 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА НИКОЛА ЛАЗАРОВ (НАУЧЕН ТРУД НА ЗДРАВКО ПЕТРОВ)
Никола Лазаров е сред най-бележите имена от архитектурната история на България от края на XIX век до Втората световна война. Надарен с великолепен талант, предприемчив и неуморим в архитектурната дейност, но и безкомпромисен в отстояването на професионалните си ценности, архитект Лазаров създава огромно културно наследство из редица български градове. Неговите най-продуктивни години са в края на XIX и началото на XX век. По този начин жилищните и обществените му сгради остават като паметник на стремителното българско развитие преди Балканските войни. Можем да видим негова архитектура във Варна, Русе, Габрово, Шумен, Плевен, но най-голямата част от неговата дейност е била в столицата. Проектирал и построил множество софийски сгради, винаги с аргументирана позиция за градоустройственото развитие на града, Лазаров неслучайно подписва своите публикации във вестник „Дневник“ през 1907 г. с псевдонима „К.А. Софийски“. Ще припомня за бележития Лазаров, 150 години след неговото рождение, през основни моменти от биографията и образи от архитектурното му изкуство.
Никола Лазаров е роден на 1 април 1870 година сред възрожденския дух на Карлово. Син е на Иван Генов Лазаров, от когото най-вероятно е наследил своята предприемчивост и решителност. Иван Лазаров е бил успешен търговец на гайтани и розово масло с кантора в Браила. Сподвижник на Васил Левски, не е странял от революционното дело в подбалканските котловини. И заради своята родолюбива дейност е обесен от османските власти без съд и присъда през лятото на 1877 г. по време на Освободителната война. Никола остава сирак на едва 7 години.
След първоначалното си образование в родния град, завършва гимназия в Пловдив. Още в гимназията разкрива своя фантастичен талант да рисува и не случайно през 1888 г. започва първа работа като чертожник в Пловдив, а по-сетне и в Дирекция „Обществени сгради“ (Министерството на обществените сгради, пътищата и благоустройството), вече в София. През този период работи заедно с известните архитекти Фридрих Грюнангер и Карл Хайнрих и вероятно тяхното умение и отношение в архитектурното изкуство повлияват на младия Лазаров и допринасят за неговото окончателно решение – да следва архитектура. Идва време за един от смелите му ходове, които ще го съпътстват през целия му живот. Макар с ограничени финансови средства, единствено със собствени спестявания от надниците му като чертожник, Лазаров постъпва в Ecole speziale d’Architekture в Париж. По това време училището се утвърждава като водещо във Франция, а по чертожните му дъски се създават перспективите пред новия стил art nouveau (френския аналог на стила secession в Австро-Унгария). И въпреки отличните си постижения, въпреки че след първата година се връща в София и работи през ваканцията, след втората парите му окончателно свършват и е принуден да прекъсне следването си. Лазаров не губи мечатата да завърши в Париж и кандидатства за стипендия към Интендантството на Цивилната листа на Негово височество – Князът. В своята молба младежът изтъква, че „към архитектурното изкуство от рано проявявам голяма любов“, а приложените препоръчителни писма именно от личности като Грюнангер и Хайнрих защитават правото му на стипендия. Лазаров завършва образоването си през 1893 г., а специалната му самостоятелна задача към дипломирането е посветена на църквата към Рилския манастир – заснемане на църквата с прецизното ѝ оцветяване, което впоследствие се оказва много важен щрих от българската архитектурна история.
Отново в родината, но вече като арх. Лазаров, в началото на 1894 г. постъпва на работа като архитект по поддръжка на княжеските Дворци. От тук следва и първата му голяма задача – преустройството на двореца „Евксиноград“ край Варна. Няколко месеца след това пък е помощник на Грюнангер при построяването на североизточното крило на Княжеския дворец в София. В края на 1896 г. обаче, за Лазаров идва време за следващия смел ход – да напусне държавната служба и да започне собствена частна практика. След края на военната му служба в Първи пехотен софийски полк през 1897 г., открива първото частно архитектурно бюро в София и то не къде да е – на кръстовището на улиците „Търговска“ и „Дондуков“. На едно от най-представителните места в столицата архитект Лазаров окчава табелата „Архитектурно бюро“. Зад тайнствения надпис Лазаров и екипа му от чертожници и техници започват неуморна работа. Една от първите задачи е довършаването на Военния клуб, включително интериора и пълно мебелиране. Следва проектът за обновяването на църквата „Свети Крал“ от 1900 г. (фиг. 01), когато Лазаров става един от първите български архитекти, които проектират с мотиви от средновековната архитектура по българските земи – редовете от червена тухла, арките и колоните, точно като едно творческо продължение на неговата дипломна задача за Рилския манастир. По-късно следва едно цяло архитектурно течение в нашата архитектура със сгради като Семинарията (Фридрих Грюнангер), Синодната палата (Петко Момчилов и Йордан Миланов), Централната минерална баня (Фридрих Грюнангер, Петко Момичлов и Йордан Миланов) и т. н. През тези години Лазаров е част от строителния комитет и жури по изграждането на паметника на Цар Освободител в София. Малко по-късно, само на 32 години, Никола Лазаров става и първият архитект, избран за народен представител в Народното събрание.